: Närvaro :


2011-03-06 @ 22:33:31


Har nog skrivit om det här förut, men kan inte få nog =).

Närvaro. Vad är det för dig? Då menar jag inte andlig närvaro, det är ioförsig nåt för mig, men i detta inlägg talar jag om närvaro, här och nu, Carpe Diem.

För mig som nu är väldigt klok, såhär nära 40 som jag är =), så har jag på senare tiden, några år eller så, börjat förstå det här med Carpe Diem. Fånga Dagen. Precis så ska man göra tycker jag.

Var närvarande. Här och nu. Lagar du mat. Gör det. Springer du på barkbanan. Gör det. Myser du i soffan med barnen. Gör det. Dammsuger du. Gör det. Jobbar du. Gör det.

Det jag menar är: gör det du gör. Låt bli tankarna på det som behöver/ska/borde göras.
Alltså, tex. Om du jobbar med nåt viktigt hela dagen och vet att du skall skjutsa barna till träning och handla och laga mat och göra läxor när du kommer hem. Då ska du inte riktigt tänka på det när du jobbar, joggar, myser, läser en bok eller tar ett bad. Du vet ju ändå att den där långa listan med saker som du gör varje dag, gör du ju just varje dag. Så varför ska du hetsa upp dig så över det, nu???
Du VET ju att du har gjort det hundratals gånger och kommer göra det hundratals till, så varför inte njuta av nuet istället???
Dvs läs din bok, eller bara jobba som vanligt, utan att få PANIK över vad du skall göra imorgon igen... Låt inte tankarna snurra: oj, nu måste jag skynda mig, för vid 5 ska jag ha lagat mat och halv sex så ska X till träningen. Och 7 är han klar och då måste jag handla på ICA under tiden. Sen är det läxor när vi kommer hem.

Du har gjort det hundratals gånger. Varför ska du varva upp dig???? Du kommer göra det hundratals gånger till. Varför varva upp dig????

Förstår du hur jag menar?

Skit i dammsugningen idag. Kan jag göra sen eller imorgon, för nu vill lillan mysa. Hon lägger sig om en timma, så vi har bara en timma på oss. Sen kan jag dammsuga om jag vill, har ju 3-4 timmar vaken tid när hon sover. Alla andra tankar är borta. Hon och jag myser i soffan. Här och nu. Närvarande.

Prova!! Det kommer ta ett tag att komma in i det. Men jag lovar, när du gjort det så är det underbart.

Hopps jag inte svamlat för mycket utan att du förstår hur jag menar. =) Det är underbart i alla fall när bitarna faller på plats.... lovar...


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback