:..Ananaspaj..:


2009-07-30 @ 11:31:56


Vi åt ananaspaj vid 2 tillfällen på Gotland, och djeeezus va gott det var!!! Därför googlade jag recept här nu och hittade detta som jag tror jag ska prova. Det är Pernilla Wahlgrens kompis Lizette som receptet kommer ifrån. Måste testa.... =)

LIZETTES GRYMMA ANANASPAJ
Sätt ugnen på 200 grader.
Till pajdegen:
150 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Till fyllningen:
2 dl lätt-cremefreiche
2 små burkar krossad ananas
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

SMÄLT smöret och blanda alla ingredienserna till pajskalet
Tryck ut degen i en pajform
Förgrädda skalet i mitten av ugnen på 200 grader
Medan pajskalet förgräddas, gör fyllningen
Vispa ihop alla ingredienserna till fyllningen med elvisp
Ta ut pajen ur ugnen
Häll i fyllningen
Höj ugnen till 225 grader och grädda hela pajen i mitten av ugnen i ca 20 - 30 min
Kolla att kakan fått fin färg och att fyllningen har "stannat"
Servera med lättvispad grädde


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback