Tacopaj


2008-08-14 @ 20:28:54


Ikväll fick sjuklingen (Nathalie) välja mellan tacopaj och kyckling. Givetvis ville hon ha kycklingen.

Men, jag ställde mig och gjorde tacopajen ändå. Inför imorron tänkte jag. Medan jag hade ångan uppe =). Har aldrig gjort matpaj, bara bärpaj, så det här blev spännande.
Mitt i alla ingredienser, barnaskrik, pajdeg, varm spisoch hela köket i ett kaos, så kommer Jupp.... =D (alltid välkommen!!!)

Så då gjorde jag förståss fel... Hällde i färsen i pajformen... Utan att ha förgräddat... Skit... Nåja, ut med köttfärsen och in med pajskalet... Peace of cake!! =)

(Jag tog dock inga jalapeno, inget crème fraiche paprika chili (tog vanlig och med vitlök bara))

Ingredienser 6 port
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten
Fyllning:
500 g nötfärs
1 msk smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
250 g coctailtomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño
150 g Arla Köket riven ost texmex 1 tsk paprikapulver
Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.

Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min. Blanda lätt crème fraiche paprika chili med lätt crème fraiche i en skål. Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av. Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen. Täck med tomathalvor och chili, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.
Vill du ha en lite mildare kryddning kan du minska mängden Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili med 1 dl och öka motsvarande mängd Arla Köket lätt crème fraiche.
Resultatet:

 

Sen kan vi ju hoppas att familjen äter av den imorron... Jag tog en bit ikväll och den var goooood!


Carpe Diem





Välkommen åter!
Postat av: Evelina

Hjälp va mumsigt det ser ut!!!!:D

2008-08-14 @ 20:36:42
URL: http://nybloggkommersnart.blogg.se/
Postat av: Jupp

Annars kommer jag och äter! Det luktade ljuvligt! :-D

2008-08-14 @ 20:37:45
URL: http://veochvett.blogg.se/
Postat av: Ritha

Jupp: Jag ringer om de vägrar äta. PROMISE!!!! =)

2008-08-14 @ 20:43:08
URL: http://rijo.blogg.se/

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback