: #metoo :


2017-10-21 @ 21:25:00


 
 
#metoo
 
Jag kan inte riktigt minnas att jag råkat i någon form av trångmål så att jag kan använda denna #metoo vad gäller mig själv.
 
Däremot så vet jag såklart många vänninor som råkat illa ut. Jag vet familjemedlemmar som råkat illa ut. Jag vet många som kan säga #metoo. Men jag har inte hört talas om män som råkat illa ut. Har du?
 
Ni som råkat illa ut: Berätta. Skäms inte. Säg ifrån. Stå på er. Ni är oskyldiga. Det är inte rätt. Gå vidare. Kräv att ni lyssnas på.
Och du som utsätter någon: Skäms. Sluta genast. Du är inte cool. Du har inte någon rättighet till andra kroppar. Sluta NU!!!!
 
En del av mitt fokus ligger just nu hos föräldrarna. Det är dom, NI, som ska ha er en jävla känga rent ut sagt. Det är NI som inte talat tillräckligt mycket med era söner om detta. ”I de lugnaste vatten”…. stämmer nog in hos pojkmammor och pojkpappor. ”Inte min son”. ”Boys will be boys”. ”De lär sig väl av varann eller i skolan”. Just. Skolan. För DÄR är de ju så pedagogiska….??! NOT!
 
 
I skolan heter det  ”äh, pojkar gör sådär”, "han är bara lite kär i dig”, ”inget att bry sig om”, ”kärlek börjar med bråk”.
 
Gud så glad jag är att jag inte är en lärare just nu, för hela världen skriker #metoo och ett stort antal lärare får sig en känga kan jag tro. Det har ju ropats i många, många år om detta men i skolan så fortsätter det. 
Alla lärare och pedagoger av något slag SKA sätta stopp och informera föräldrarna när detta inträffar i skolmiljö. Ända nerifrån dagis och dagmammor såklart. Pedagoger i skolan -liksom vi föräldrar- SKA vara jobbiga, tjatiga, på och allmänt UTBILDANDE för våra barn. Det berömda föregå med gott exempel. Var med i skolan, SE hur barnen beter sig och såklart: SÄG IFRÅN!! Vi vuxna har ansvar för barnen tillsammans, har du tänkt på det någongång??!
 
För att inte tala om hur pojkar inom pojksporter beter sig i omklädningsrum. Där är det DU, ledaren, tränaren som SKA säga ifrån. Det är där det gror. Säger ingen ifrån så tror pojkarna att det ska vara så som de beter sig i grupp.
 
 
Världens ögon kommer nu riktas mot en hel del män i olika skikt i samhället i vårt land…. Det har redan börjat som ni ser om ni läser tidningen… Och det kommer inte sluta förrän männen slutar.
 
 
Starkt av er alla att berätta er historia. Jag känner med er alla.


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback