På andra sidan


2008-08-03 @ 07:44:32


Läste ett inlägg hos Lillanslilla.

Det handlade om hennes sista önskan här i jordelivet. Hon berättar klart och tydligt om hur hon vill ha det på sin begravning, vilken musik som ska spelas, om hon ska kremeras eller ej och vilken musik hon önskar.

Detta tycker jag är jätteviktigt! Inte för att det är kul att tala om döden när man är mitt i livet. Men vi lever ju alla för att dö.
Så varför ska man inte kunna tala om det? Och i samma veva underlätta för sina nära och kära, genom att låta dom veta hur man vill ha det?  Så slipper de stå med alla valen. Jag tycker det är jättebra!
Jag kommer iochförsig inte att lämna alla helt, utan vara kvar här och vaka över er! Lämna små tecken här och där.... =)

För mig känns det såhär just nu:

Jag är med i donationsregistret. Låt mig leva vidare genom att låta någon mer leva livet.
En ljus begravning, inte svarta kläder.
Kremera mig, vill inte bli mat åt maskar och annat....
Jag vill inte ha en gravsten. För mycket att hålla ordning på. Nej, jag vill vara i en Minneslund.
Kom i håg mig med glädje, även om jag är knasig ibland. =D.
Musik vet jag inte vad jag vill ha. Men det kommer jag nog till insikt med om jag sätter mig och funderar. Inte en massa psalmer bara...

Jag vet oxå hur min sambo vill ha det, och det känns skönt.

Kram på er & ta hand om er.
Tänk på att göra det du vill, imorron kan det vara försent. Å andra sidan, det du inte hinner idag ska du inte grina över, utan tänk att det var nog nån mening med att det inte blev idag. =)

Kom ihåg att säga Jag Älskar Dig lite oftare till dom du tycker om, eller ge dom en kram. Det kan rädda någons dag du vet.


Carpe Diem





Välkommen åter!
Postat av: Jupp

Jag har oxå funderat fram och tillbaka på det där... i ena stunden vill jag styra upp det - för att underlätta för de anhöriga, och i andra stunden känner jag att de får göra PRECIS som de vill..... det är ju DERAS ceremoni - jag vill att den ska vara så som de uppfattar den som bäst.



Livet är dock väldigt skört, det har vi fått alldeles för klart för oss den senaste tiden.

2008-08-03 @ 14:17:27
URL: http://veochvett.blogg.se/
Postat av: LottaM

I början av 2000-talet hade jag förmånen att studera in gynmasiekompetens en gång till jättekul. Då talade vi om detta och det var en person från Fonus som var där och pratade just om detta att vara lite förbered till de efterkommande. Vi fick även ett litet komihåg kit just för detta. Mycket fint och gör det enklare för alla.

Ha de gott.

2008-08-03 @ 15:19:05
URL: http://fotorutan.blogspot.com

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback