: Norgeresan :

2017-08-01 @ 00:43:00

NORGE, ett fantastiskt land som vi äntligen har kommit iväg till på semester i år <3

VARNING FÖR ETT JÄTTELÅNGT INLÄGG!! =D

Vår resa började med orientering i Morokulien, en liten håla som jag i alla år har hört talas om, där Norge och Sveriges gränser är och du kan stå med en fot i varje land. Orienteringen i två dagar gick i båda länderna. Vi startade i Norge och gick i mål i Sverige =)).

(Bilderna kommer vara en blandning av mobilbilder och kamerabilder).

*****
Såklart så stannade vi kvar och åkte till Charlottenbergs "lilla" köpcentrum och shoppade lite.... godis... och billig mat. Måste ju hamstra när man ska till Norge på semester....

Här nere ser du godisaffären... Fick inte ens med alla på ett kort..... =O

Varje märke har liksom en egen avdelning/hyllmeter i godisaffären.... =)))

På Hypermat finns såååå mycket mat som är billig! Jag gick runt om i en dröm hahahaha. Påläggskinka för 10 kr (istället för typ 24 hemma). Läsk och energidrycker på flak köpte folk kan man säga. Det kunde stå 8 st flak/kundvagn.... #fattarinte

Juice i Bag-In-Box =D

***
Sen for vi iväg mot Norge.
Vårt första stopp blev i en fästning i Kongsvinger, ett vackert beläget ställe.

Sen åkte vi vidare till Biristrand Camping som vi skulle slänga upp tältet (stora) på och åka vidare nästa dag. Ingen förbokad camping över huvud taget på resan så allt var på infall och känsla. Denna camping var helt okej, stora gräsytor, sjön Mjösa brevid, man fick tälta och ställa husvagnen var som helst - såklart med säkerhetsavstånd.
Här blev vi i två nätter.... Johan fick nässelutslag och klåda av något så han sov mer eller mindre i ett dygn. Fick åka och köpa antihistamintabletter och sen till akuten i Lillehammer då apoteken i Norge vill att man träffar en läkare helst, innan man tar denna medicin. Men på akuten sa de ok sen fick han åka till tältet igen. Tokigt men vad är en semester utan..... sånt man inte är föreberedd på..... =/
Så skorpan och jag hade fotosession utikring =) #vackradotter

***
Vi fortsatte på väg15 och tog en bensträck, dessvärre vet jag inte var. Men det var gudomlligt vackert... Kolla det GRÖNA vattnet <3<3<3 #inlovewithgreenwater

Hamnade nu i en underbar by som hette Lom. Dessvärre har jag inte fått foton som gör byn rättvis. Här var det värsta turiststället, vackra bruna hus och otrolIGa fjäll runtomkring.  Suck.... Hittade bröd för en 5:a. Nog billigaste inköpet i Norge på hela resan..... =/

Vi hade tidigare hittat Norges Vackraste Väg, en Turistfälla kanske, men vi tänkte att om den är utsedd till detta, så ÄR den vacker och därför valde vi att åka den, för den skulle ta oss till Gerianger (där jag vill åka båt i fjorden) och till Trollstigen.

Den startar på nr 1, Fylkesvej 63 och har 13 punkter.

Vi åkte nu vidare enligt den där Norges Vackraste Väg till nr 2: Djupvasshytta. Ett hotell ligger vackert där på 1030 m över havet. Vackert som tusan!

***
Vi körde vidare och tog punkt 3: Dalsnibba.
En otroligt kurvig väg upp till 1500 m över havet, med en OUTSTANDING utsikt. Här kan man inte ens förklara vad vackert det är, inte ens korten jag tagit kan göra det rättvisa..... Och det var värt varenda korvöre!!
Ovan: Ser ni båten där nere i trekanten? Det är Geiranger =)).

***
Nu mot punkt 4: Flydalsjuvet.
Detta är liksom vägen ned från Dalsnibba och iväg.

Geiranger. Punkt 5 på listan. ÄNTLIGEN!
Efter slingriga och underbara utsikter så nåt vi äntligen Geiranger. På nätet hade jag hittat två campingar som liksom hade samma infart men låg åt varsit håll i en liten korsning =). Vi åkte dit men såklart var det tomt.... Så det var bara att vända och såklart ta den första campingen som vi såg när vi körde in i Geiranger....
Den var liten och söt. Ett värsta värsta vattenfall låg brevid den som förde oljud hela natten. Men det var skönt. På den förra så var det en otroligt trafikerad väg istället.....
Här mötte vi en svensk familj från Sundsvall, trevliga. De hade åkt till Stockholm, förbi Örebro och Karlskoga till karlstad och uppåt in i Norge. Men de skulle åka nästa morgon.
På natten kom värsta ovädret, blåsten och regnet in på campingen. Det åskade mellan bergen och blixtrarna lyste upp hela tältet. Underbart att ligga där i. Men dessvärre så gick jag inte ut och fotade =/.

***
Efter att gått lite i vackra och fullproppade Geiranger nästa dag så åkte vi vidare. Det blev ingen båttur för vädret var inte opitmalt dessvärre.... =(
Nu åker vi Örnesvingen. En slingrig väg och nummer 6 på vår lista. Brant och supervacker utsick över Geiranger.

Nummer 7 är Eidsdal, en vacker väg med kossor och får lösa. Här fotade jag inte nåt tror jag alls.

***
Norddalsfjorden. Så heter nummer 8.
Vägen fram är vacker. En liten by dyker upp och även en bilkö. BIlkön leder fram till båten som ska ta oss över fjorden till byn Valldal. Kom i samspråk med en norska. Hon sa att hon aldrig sett så lång bilkö... Vi hann köpa glass. Kostnade för att åka med färjan var 125 NOK.
Färden över var dudomlig. Vattnet grönt. Inga vågor och underbart soligt väder.

***
Nu gick vi i hamn i byn Valldal. En jättevacker by, ojojoj!! Här åt vi varsin hamburgare med pommes jag och Johan. Joline fick nåt barnmål. Och så köpte vi en läsk. Nätta summan av 280 NOK.... =O

Preciiiiis när vi lämnar denna by och har vattnet på vår  vänsta sida så får vi syn på en vild DELFIN.
Mitt hjärta slog dubbeldubbelvolter och vi hann inte stanna. HERREGUD! Min första delfin i det vilda och jag hann inte fota den. Men detta är det absolut största som hänt mig på heeela semestern <3<3<3

***
Här kommer Gudbrandssjuvet, nummer 9 på vackraste vägen i Norge.
Ett vackert ställe med grönt vatten och härliga små grottor.

Efter ovan nämnda underbara ställe så åker vi vidare.
Hamnar i Valldal nu, nr 10.

***
Nu är vi på väg. Till den omtalade och slingriga TROLLSTIGEN. Nummer 11.
Nu kom pirret i magen och frågan kvarstår: ÄR det två timmars väntetid om kvinnan på kajen sa att det var dagen innan???
Piuh! Det var det inte. Och det var inte lätt att fota och vara vakt hela tiden så vi fick ett bra möte med andra bilar. Det var läskigt men skitkul.

***
Efter fantastiska nedfarten längs Trollstigen så kommer Åndalsnes. Efter en krokig väg typ som en Minitrollstigen, så öppnar denna by/stad upp sig intill det gröna vattnet. Herregud så vackert!

HÄr sov vi en natt på en fantastisk vacker camping: Mjelva Camping. UNDERBAR utsikt. Och rååmande kor. Hela natten.... =/

Morgonen efer så tror jag att efter här så kom vi till nåt som hette Trollväggen eller liknande när vi lämnat campingen. Här var det jättevacker utsikt!

***
Nr 13 är Romsdalen, men det hoppade vi faktiskt. Åkte iväg och letade efter en camping istället. Hittade en. Som inte var så cool alls. Men vi sov i alla fall...Svalheim Camping. INGET att föredra.... MINUSPOÄNG!!

Nu har vi gjort vackraste vägen och åker hemover mot Svedala! På vägen åkte vi över Sognefjället. OTROLIGA vyer. Vi var uppe på Norges högst belägna väg och där var det snö och is.
Plockade såklart lite stenar... =)))

***
Och Oslo. Här stoppade vi till en timma eller så. Köpte glass och strosade lite på Aker brygga. Tjusigt ställe må jag säga.

Suck. Har du aldrig varit i Norge så har du gjort fel. Dröj inte lika länge som jag utan ÅK DIT NUUUU!!!

Kram på er som orkade läsa ända hit =D.

Med reservation för felaktigheter i turordningen på bilder och info.... #förddogeografisk

Carpe Diem

Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar: