: App-förslag; Rädda Hjärtat & SMSLivräddare :


2015-12-22 @ 09:55:27


Världen är ju full av appar som många av er känner till. Men jag vill slå ett slag för två stycken som jag tycker var och en borde ha på sin mobil:
 
Rädda Hjärtat
En app som instruerar dig i HLR, med röst och bilder, tickande för takt och mycket annat. 
Denna app är i samarbete med  Hjärt- Lungfonden och HLR Rådet. Där finns även en karta över området du befinner dig i (om du gett tillåtelse till det såklart) så du kan hitta hjärtstartare i din närhet.
 
SMSLivräddare
Denna app läste jag om i Aftonbladet. En tjej hade den och fick larm och kunde springa och börja rädda liv.
 
Man få registrera sig, svara på några frågor (tex om du har HLR-utbildning). Efter du registrerat dig så kan du logga in i appen och läsa en massa frågor och svar som finns där om hur det går till osv. Du får prata om det som hänt med tex din famijl efteråt, men du får inte berätta sådant som kan röja identiteten av respekt för den drabbade och anhöriga. Dela inte med dig av händelsen på sociala medier och liknande. Det finns även här kartor över hjärtstartare och även kompressionstakt kan man slå på.
 
För att avregistrera sig så tar man enkelt bara bort appen från telefonen.
 
Nu har jag anmält mig som SMSLivräddare! Känns lite nervöst faktiskt.... Men såklart så MÅSTE man inte åka iväg på de larm som ev kommer, ambulans är alltid utlarmad, jag är ju bara en extra resurs i samhället =)). <3
 
 


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback