: Fredriksborg :


2013-06-15 @ 22:24:17


Lägger in detta inlägg även här, inte bara på min Fotolia-sida. =)
 
 
Vår resa började med att jag gillade en hemsida och sa ja till att bli testpilot på Fredriksborgs hotel i Stockholm. Jag vann en övernattning med en person -tog maken förstås- och vi skulle få lättare kvällsmat och frukost med övernattning. I gengäld vill de ha kommentarer, ris & ros om allt hos dom. Klart dom får i utbyte mot detta! =)
 
 
När vi kom så var inte vår rum klart... Elektrikerna höll på att installera lampor o el. Inte oss emot! Vi visste ju att det inte var klart, de har ju inte öppnat än =)
 
Vi fick bo i Semlas rum. Ett vackert rum.... med högt till tak, vackert tak, granna gröna tapeter, härlig säng o underbar känsla.
 
Nycklarna till rummen ligger i såna här böcker. Utan blad. Med nyckel och info inuti. Så himla fräsigt! Och gammelmodigt...
Så vi gick en promenad istället. Nedanför hotellet och fästningen har de byggt en stor brygga. Så nära Stenalinebåtarna att du nästan kan ta på dom.... =)
 
 
På däcket här ska dom ha uppträdande, mat och lite annat under sommaren.
 
Uppe i fästningen pågår just nu en utställning -som snart öppnar. Nu minns jag inte vad han hette, fotografen. Men efter honom skulle Sara Varga ställa ut tavlor.
 
Väl inne i vårt rum, så packade vi upp snabbt o duschade, för om 25 minuter var det mingel i matsalen. När vi kom ned så fick vi träffa de flesta av de andra 7 paren (sambosar, kompisar, gifta) som oxå var testpiloter precis som vi. Mysiga de flesta =)
Vi bjöds på bubbel och sen fick vi berättat lite historia om hotellets renovering och fästningen. Sen blev det mat. Jag fotade inte maten, maken tycker jag är pinsam.... Men jag fotade den tomma tallriken i alla fall:
 
 
De var handgjorda och beställda av en lokal krukmakare. Så himla vackra. Och besticken. ojoj.... loppisfynd i silver. Väldigt udda och vackra. Kniven var lixom sned eller hur jag ska förklara.... =)
 
 
Kökets bagare kom ut med två sorters bröd till oss att smaka på. Oh gud! Fifan! Jag ville be om 35 limpor -och en frys- men det kunde jag ju inte. Tyvärr.. Så gott så ojojoj!!!
 
 
Noomi i köket bjöd oss på färskpotatis, torsk, ägg och räksöra med riven pepparrot... UNDERBART!!! Hon gick runt bland borden och fick höra allas åsikter. Så himla kul att få göra så. I vanliga fall äter man, betalar och går.
 
 
Sen fick vi hemmagjord chokladglass med jordgubbar... Underbara de med. En av besökarna sa att Ben And Jerry inte alls var go längre, och den ÄR god.... =) Bra betyg till Noomi. Tanken är att de ska sälja glass senare. Och honung. Och handdukar. Och te. Och en massa annat =)
 
Sen ställde de fram vin och öl och lite nötter och frön. Och så gick dom hem! Vi blev helt ensamma kvar där på hotellet, bland spöken och mörker =) Maken fick "ljussläckeruppdraget" så inte villan brann ned =)
 
Vi fick efter vinet kom fram en visning av fästningen. Ojojoj! En stoooor bonus! Vi fick gå högst upp och vilken utsikt!!!
 
 
 
Frukosten var underbar. Bagarens bröd med ägg, yougurt, färsk apelsin och lime (?) juice, fina skinkor, ost och paprika. Blåbär, hallon, jordgubbar, melon och annanas. Te och kaffe... Läckert! Ja, nu tog jag inte bild tyvärr på teservisen, men det var en kopp. Uppepå den stå själva tesnipan med varmt vatten. Till detta får du en tekula med te i, och en ställning att sen hänga den på. Så jäkla snyggt!! Har jag aldrig sett någonstans, och jag har bott på en de slott och sådär men...
 
Underbar upplevelse!!! Längatar tillbaka.....
 
Underbart stilleben ibland stolar och bord...
 
 
En fräck klocka hängde i entren.
Dålig bild, men vilken underbar underbar ljusstake! Har aldrig sett på maken! Har du?
 
 


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback