: Underbar helg :


2012-06-23 @ 21:34:20


Vilken härlig helg! Hela familjen på midsommarfirande i fredags (en trött tonåring, en glad lilltjejj, pigg mamma, och en pigg pappa).
Vi åkte till Lunedet med makens bror och hans barn, ja, några av dom i alla fall =). Farmor var med oxå. Sen kom min pappa och hans fru, min brorsa och styvbror med barn åt alla håll o kanter. Det var så trevligt tyckte jag! =). Tårta åt vi innan det, midsommarstången restes, det dansades små grodor och kramades till höger och vänster. En fantastisk midsommaraftonsdag. Med sol. Däru! Inte ofta inte.....
 
På kvällen kom våra vänner Å och D med en dotter och sin hund. Vi grillade, drack Piggelin, snackade blommor, fyrhjulingar, barn och så målade vi naglarna vi tjejjer =). Hade det så jäkla mysigt. Tack söta ni! Vi gör om det igen. Och igen.... =D
 
Idag har vi fortsatt med målningen av lillans lekstuga. Farmor och maken målade den i torsdags, det mesta alltså. Idag tog maken insidan. Han varvade mellan lägga in mina stenar -Tack Bästa svägerskan!!- i  växthuset med att måla i lekstugan =). Sen kom mörka molnen, så då när vi var klara så kom regnet. =/. Tur i oturen kan man säga.
 
Igår träffade vi inte mamma och Richard, så därför så ville jag det idag. Maken var för trött efter allt som jag bad han fixa hahaha. Så jag och lillan åkte iväg själva. Tonåringen var med polarna. As usual...
Men jag hade fluktat i tidningen Buffé i några dagar, så idag slog jag till och bakade den här godingen:
 
KOLADRÖM MED DAJMGRÄDDE:
 
OH. MY. GOD.
 
Den bästa tårtan jag nånsin gjort! Tog en jädra tid, men shit så najjjs...... sött.... gott... godis.... suck... =)
 
Receptet lägger jag med här nere så du kan göra den du med =)
 
Ha nu en fin kväll alla ni där ute. See ya!!
Kramen.
 
 
KOLADRÖM MED DAJMGRÄDDE:

Rena godistårtan med digestivebotten, hemkokt kolakräm och daimgrädde. Kondenserad mjölk förvandlas till len kolakräm när den oöppnade konservburken får koka några timmar i vatten. Toppa tårtan med en rejäl hög jordgubbar. Marinera dem i apelsinskal, apelsinjuice eller apelsinlikör för en mer vuxen smak på tårtan

Ingredienser

Gör så här

 

  1. Kolakräm: Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull. Häll på vatten så att det täcker och lite till. Låt småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, se till att vattnet täcker hela tiden. Fyll annars på efter hand.
  2. Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt och öppna därefter burken. Den kondenserade mjölken har nu blivit till en kolakräm.
  3. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 8 bitar), med plastfolie.
  4. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen. Ställ i kylen 1 timme.
  5. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset.
  6. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
  7. Vid servering: Toppa med jordgubbar och resterande daimkross.

För alla

Innehåller laktos och mjölkprotein.
Gör glutenfri: välj glutenfria digestivekex från Semper.
Gör äggfri: kontrollera innehållet i kexen.

 

Tips

I stället för att koka kolakräm själv kan man blanda färdig kolasås på tub med grädde, crème fraiche eller matyoghurt, beroende på hur pass sött och fett man vill ha det, och använda all daim till garnering.



Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback