: Från tanke till bröllop :


2011-11-20 @ 08:27:59


2011-10-30
Hurra på min födelsedag!! Haha.
Idag är det dagen 40. Känns ingenting särskilt, har lixom glömt att jag fyller år denna dag och helg, har ju ett bröllop att planera och genomföra lixom…
Hursom, här kommer gårdagen i ord. Förmiddagen löpte ganska lugnt. Tror jag.. Vid ungefär 10 så berättar vi för lilla Joline att vi ska gifta oss, vad som kommer hända, fotografering, kyrkan, gästerna osv osv. Hon verkar inte bry sig så mycket, men –Ska vi åka nu????? Typ 23 gånger på en timma… =))

Vid halv 12 började jag sminka mig. Tyckte det var liiite tidigt, men sen visade det sig vara ett utomordentligt drag…. Vid 11 bjöd vi in två nya gäster till bröllopet = nya bordsplaceringslappar ska göras, då vi tyvärr fick avhopp på tre personer =(. Min pappa kunde inte komma, då de låg i nån typ av magsjuka. Fy så ledsen jag blev.
Lapparna fixades och Johan drog till lokalen och lämnade grejjer och ändrade på placeringen av namnen osv osv.
Vid ett kom han hem med vår lunch= Panpizza i papper från Konsum, redo att värmas i micron! Där sitter vi i lugnan ro och äter, finfina i håret och uppsminkade, i bara nattsärken… utan BH till och med…. =).
Johan har tryckt i sig sin panpizza och duschar. Då ringer det på dörren!!!

Amenvafan!

Där står min söta moster Yvonne med man och ska gratta mig en dag i förskott… hehe, tack snälla. Kan ni gå nu? Vi har en ”fest” att gå på… =). Johan störtar ur duschen och kallpratar lite, sen får de flytta sin bil för han ska till lokalen där kalaset börjar… men resten av hans familj står kvar hemma i hallen… ? Knepigt, men de köpte det hahaha. Johan störtar till lokalen och ljuger ihop en historia för gästerna som nu kommit, att Joline ramlat i vattenpöl så vi var tvungna att byta kläder mm på henne (kraken, fick hon skulden lixom), så störtar han därifrån och Åsa vår goa vän, stannar förståss kvar och hjälper oss servera välkomstdrink och skickar ut alla på tipspromenad. Ingen verkar misstänka nåt än.

Väl hemma, hoppar Johan i kavaj o allt –och kommer på att slipsen är oknuten och att han inte kan knyta knut knappt. Inte jag heller… perkele! Men tillslut löser det sig samtidigt som jag gör i ordning lilla Joline, som inte alls ramlat nånstans..
Då ringer vår söta Kicki-fotografen- och undrar om vi inte kan komma ned till stranden istället. Joråsåatt. Sen ringer hon igen, 5 över 2, då vi alltså är 5 minuter sena till henne…. Pust!

Vi hinner fota oss i 12 minuter innan larmet går och vi måste åka till kyrkan för att ta lite kort där. I bilen ringer Johan till busschauffören och säger att de måste åka lååångsaaaamt så de kommer fram kvart i 3. Vi hinner ur bilen och hinner fota i max 5 minuter, då kommer alla gäster! IN I KYRKAN!!!
Där de som döpt sin flicka klockan 14,00 ännu är kvar – med gäster o allt… TYPISKT!!!! Vi kastar oss in i samma rum som dom och förlåt, förlåt att vi tränger oss på, våra gäster som är överraskade, kommer med bussen nu….Nervöst.
Hejdå, ni med dopet, ut ur rummet nu så vi kan vara själva tack! Jatack, vi ska lycka till tack o hejj! BAM! Igen med dörren, typ… =).

Äntligen själva!

Prästen kommer in och talar lite med oss, delar ut kramar och säger att allt blir bra! Mitt där då kommer Johan på att vi inte lämnat ut programmen… Det får Nathalie göra, då hon just kommit in i rummet igen för hon var ute och sjöng upp lite med pianisten…. Nervöst… Nu är klockan 14,45 och vi förgås av nervositet. Kissnödig blir man då kan jag säga…. Men jag höll mig =). Vi hann inte ens få med oss glasbunken med vatten in till buketterna… de ligger där på bordet och slaknar lite =(.

Nu ringer klockorna!! OH SHIT!!! Nu bara rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr… fjärilar i magen!!! Jag höll på att kissa ner mig alltså!
 Snart knackar det på dörren och så ska vi gå ut…. Nu är det ingångsmusik… Gå i luciatakt hade vi lärt oss, så sakta går vi och där står alla upp och stirrar på oss. Några gråter, många fotar. Jag är i kaos en kort stund…. Men känner att jag måste vara närvarande heeela tiden för att inte missa nåt. Vi går upp och ställer oss framför söta Johan – prästen och barnen sätter sig/ställer sig vid min sida. Joline ser lite nervös ut och söt, Nathalie är cool och vacker.
Vi håller varandra i handen Johan och jag och Johan börjar vigseln. Vi ger löften, får ringarna välsignade, och lovar varandra trohet i resten av våra liv, kysser varandra, Nathalie sjunger vackert så vi gråter och sen är det psalm och så ekar Sara Dawn Finers Kärleksvisan i högtalarna.
Vi står fint kvar och låter folk lyssna och fota lite innan flickorna går före oss ut. Vi ler och ser gråtmilda människor som ler och busar med oss. Vi har ju lixom lurat dom hela bunten! =). I slutet av kyrkan så sjunger jag för fullt. Det är min dag och min favoritsång i kyrkan, då ska jag banne mig få sjunga och minnas denna dagen!

 Vi smiter in i det lilla rummet, kramas och gråter en skvätt, vi är lyckliga och brusiga. Johan kommer in och kramar och lyckönskar oss. Han höll ett underbart tal om mig och Johan, att vi nog drivs av elden. Vår kärlek är eld, flammat och dött, glött och flammat upp. Han är underbar!

När alla gått ut så knackar det på dörren igen och vi går ut och får se alla. De kastar ris och kramas. De gråter och skrattar och säger dumma oss som lurats sådär =). Vi ler och njuter! Kicki fotar oss och lite vänner och så säger vi hejdå till henne! Tack söta….

Gästerna går mot bussen och vi packar ihop oss i bilen och Åsa kör oss till lokalen där vi börjar plocka fram mat och så till gästerna som anländer en stund senare. Nu äter vi gott alla, trivs, kramas, dricker mousserande vin, det hålls lite tal, vi fikar och så får jag öppna presenter. Det är ju after all mitt födelsedagskalas vi är på =))). Kändes knas att stå där ensam och öppna paket men… Jag fick fina champangeglas –dessvärre var ett trasigt =(-, presentkort, pengar, en fin väska med vin, choklad, glas och sånt i, en fin bakbok och formar till muffins –tokturkos förståss!!!- blommor till förbannelse, en sån där braig skärmaskin eller vad heter dom, ja, man kan skära och riva allt möjligt ialla fall. Jag är så glad över alla presenter, har säkert glömt nån =)

Nu är det över. All planering, all stress, alla besluten… Nu är jag fru. Fru Ritha Jonsson Petri. Känns skumt…. Inget särskilt ibland, och overkligt i nästa stund =).

Där. Där har ni min dagbok från Tanke till Bröllop. Foton finner ni fler på http://fotolia.blogg.se


Tack för att ni läst. Kramen till alla. Och tack till alla er som var med oss denna fantastiskt roliga dag!


Carpe Diem





Välkommen åter!

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback