: Att hjälpa sig själv vid hjärtattack :


2011-02-05 @ 09:01:22



Fick ett litet bildspel häromdagen. Dock vet jag inte hur och om man ens kan få in det här, men jag skriver av texten istället, för jag tror att den kan vara väldigt bra att känna till.

Hjärtattack: Om du känner dig trött och stressad och plötsligt känner stark smärta i ditt bröst. Smärtan börjar stråla ut i din arm och upp i din käke.
Du är mindre än en mil från ditt sjukhus och du vet inte om du orkar ta dig dit.

VAD GÖR DU??
Du har gått hjärt-lungräddning men ingen lärde dig hur du räddar dig själv!!!

Eftersom många är ensamma när de får en hjärtattack, och är utan hjälp, så har personen, vars hjärta slår felaktigt och börjar känna sig yr,  endast ca 10 sekunder på sig innan de förlorar medvetandet.

VAD GÖR MAN??
Få inte panik, utan börja hosta upprepade gånger och mycket kraftigt.
Ett djupt andetag skall tas före varje hostning. Hostningen måste vara djup och och så lång som möjligt, på samma sätt som när man försöker få upp slem från lungorna.
Ett andetag och en hostning måste upprepas hela tiden ungefär varannan sekund utan uppehåll tills dess hjälp anländer eller tills dess hjärtat känns som om det slår normalt igen.

Djupa andetag för ner syre i lungorna och hoströrelser kramar om hjärtat och håller blodet i cirkulation. Det kramande trycket på hjärtat hjälper hjärtat att återfå normal rytm. På detta sätt kan hjärtattack-offer ta sig till sjukhus.


Publicerad i  N. 240 av Journal Of General Hospital Rochester.


Carpe Diem





Välkommen åter!
Postat av: Kristin

Fast det är olika symptom för Män och Kvinnor, svärmor trodde hon hade magkatarr men det var hjärtinfarkt. Tycker det informeras dåligt om det faktiskt.

2011-02-05 @ 09:40:01
URL: http://kitin.blogg.se/
Postat av: Rijo

Jo, det vet jag, men i mailet jag fått står inget om det, därför skrev jag inget om det=). Kvinnor får oftare ont i ryggen oxå tex. Svårt det där, men bätte känna till lite än inget =D.

2011-02-06 @ 10:53:02

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback