PS Tips


2008-03-11 @ 20:01:59


373964-319

Eftersom min vandring i Photoshops värld, är på typ steg 2 av flera hundra, så upptäcker jag små smarta saker då och då... =).
Nu vill jag ju gärna dela med mig av dessa små smartisar. Och hoppas att kanske nån annan ger min smartis tillbaka.

Dagens PS-smartis:
Om du vill ha ram runt din bild/bilder UTAN att när du du sen väljer pensel och nåt fint hjärta eller så, få hjärtat i samma färg som ramen runt bilden, så skall du först välja att göra bilden till ett lager (välj lager/gör till ett lager). Om du först vill vara på den säkra sidan, så gör en kopia av din bild, dvs välj duplicera (välj bild/duplicera och svara ok). Du har då en kopia på det du börjat med INNAN du gjorde till ett lager. För när du har gjort till ett lager, så kan du inte flytta runt bilder och så.
Det som jag inte löst än, är att när du gjort till ett lager, så blir bakgrunden vit. Jag vill alltid ha den genomskinlig jag, och hur jag får den att bli det efter lagersammanslagningen... Beats me. Har det med att göra om du skrivit text eller inte?? Kanske du vet??


Carpe Diem





Välkommen åter!
Postat av: Ninaininja

Hej! Jag är absolut ingen expert, men jag tror (har inte testat) du kan behålla genomskinligheten om du inte gör till ett lager, utan sparar bilden i ett format som behåller genomskinlighet då du ännu har många lager. Tyvärr minns jag inte vilket format det skulle vara, men jpg ska det inte vara. Ja det här var knappast till så mycket hjälp men... :D

2008-09-10 @ 20:00:07
URL: http://ninaininja.blogspot.com

Skriv gärna några rader är du rar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback